Binnenkijken in een Zuid-Afrikaanse barn – omgetoverd tot loft

Marloes Blom

06-11-2022 10:00:00

Toen Illze Muller haar veeschuur in de Zuid-Afrikaanse West-Kaap wilde verbouwen, liet ze zich inspireren door de stal zélf. De open ruimte leende zich perfect voor een loft-achtige woning zonder muren, deuren of drempels.

Op het eerste gezicht springt de ‘langskuur’ (‘lange schuur’) van Illze en Wouter Muller er niet direct uit op hun Kaap-Hollandse boerenerf. Met zijn 30 meter lange, witgepleisterde gevel en dak van grijze golfplaten is het een veeschuur zoals je ze veel ziet, hier op het Zuid-Afrikaanse platteland. Alsof de kudde Frieslanders en Jersey-koeien van de melkveehouders er ieder moment naar buiten kan wandelen. En dat was ook precies de bedoeling van Illze. Ze maakte twee jaar geleden zelf een ontwerp voor de verbouwing tot gastenverblijf. “Ik wilde zo weinig mogelijk veranderen aan de kenmerken en de verhoudingen van de oude stal. De lange, open ruimte was perfect voor de loft-achtige schuurwoning die ik voor ogen had. Eenvoudig vanbuiten, licht en ruimtelijk vanbinnen.”


Illze voor de ‘langskuur’, die 30 meter diep is. De gevel is opnieuw gewit en de originele houten deuren zijn vervangen door exacte kopieën, zodat de traditionele schapenschuur zijn authentieke uitstraling zou behouden.

De historie als inspiratiebron

De geschiedenis van de langskuur gaat terug naar 1850, toen de eerste Muller hier het boerenbedrijf stichtte. De ruimte kende sindsdien verschillende functies: van schapenstal en veevoeropslag tot werkplaats en boerderijwinkel. Toen de tweeling van Illze en Wouter besloot om ook in het familiebedrijf te stappen, was de tijd rijp om de vervallen langskuur aan te pakken. “In eerste instantie om extra plek te maken voor familie en vrienden om hier te logeren”, vertelt Illze. “Maar inmiddels verhuren Anet en Hendrik-Wahl de langskuur voor gasten, een extra inkomstenbron voor het bedrijf.” Ze benadrukt dat ze de verbouwing niet als een renovatieproject zag, maar als een conserveringsproject. “Ik wilde me laten leiden en inspireren door de historische waarde, de architectuur, de ruimte, de bouwmaterialen en alle toepassingen die het gebouw door de jaren heen heeft gehad.”

Strip-en-plakwerk

Om het lichte loft-karakter te realiseren, bracht Illze twee glazen deuren aan in de gevel. De meeste oude raamkozijnen waren verrot. Dankzij zorgvuldig strip-en-plakwerk konden ze met eigen oude bouwmaterialen worden vervangen. “Heel zorgvuldig en we deden alles met de hand”, aldus Illze. “Elk kozijn was een soort legpuzzel van verschillende houten onderdelen.” Met het strippen van de balkenplafonds in het middelste deel van de schuur, kwam een zee van ruimte vrij. De populieren hanenbalken en sobere, golfplaten dakbedekking bleven overal intact. Net als het randje ruwe rode baksteen, dat de stoere, industriële dakconstructie onderstreept.

Om de oude bouwmaterialen extra te benadrukken, schilderde Illze alle muren en de authentieke betonnen stalvloeren ‘Cottage White’. Vervolgens stond ze voor de uitdaging om de langskuur in te delen. “Het lag voor de hand om de 25 meter in stukken te knippen om verschillende gastenvertrekken te maken. Maar onze boerderij ‘Uitkyk’ heeft ook al een praktische indeling. We wonen er samen met onze drie volwassen kinderen en ieder heeft er een eigen plek. In de langskuur wilde ik juist daarom losgaan, volop spelen en experimenteren met alle mogelijkheden. Zo kwam ik op het idee om verschillende woonzones te maken. Tijdens dat proces ontdekte ik bovendien hoe leuk ik het vind om eigenzinnige elementen te gebruiken die misschien niet direct een functie hebben, maar het interieur wel interessant maken.”

Koperen leidingen

Het interieur van het vakantiehuis bestaat uit een aaneenschakeling van eigen ontwerpen die Illze bedacht en uitvoerde met vriend en vakman Hannes Oosthuizen. De keuken is een mooi voorbeeld van hun aanpak. Deze is samengesteld uit allerlei losse elementen, gevonden én zelfgemaakt. Zo bestaat het werkeiland in het midden uit een oude toonbank van douglashout. Het meubelstuk komt uit de landwinkel van Illze’s vader. Het aanrecht ertegenover oogt transparant dankzij een zwevend betonnen werkblad zonder onderkastje. Er staan twee keramieken spoelbakken bovenop. Het installatiewerk erboven ligt open en bloot: het water stroomt via koperen leidingen naar eenvoudige buitenkranen.

“In onze eigen boerderij lopen de leidingen ook gewoon over de muren”, aldus Illze. “Ik hou van de eerlijke, eenvoudige uitstraling. En het is handig als er een probleem is met de leidingen.” Het betongrijs van de keuken krijgt warme tegenhang van oud hout, waar Hannes kastdeurtjes, werkbladen en een lange eettafel van maakte. Ook de staldeuren zijn bewust niet in de verf gezet. “Ik koos ervoor om de keuken aan de noordkant van de schuur te maken, pal voor de oude staldeuren. Gasten kunnen in de ochtend de deuren opengooien en wakker worden met de geluiden van de boerderij.”

Kroonluchter van melkflessen

Blikvanger in de keuken zijn twee zelfgemaakte grote rollen met bruin papier aan de wand. Illze gebruikt ze regelmatig om nieuwe ideeën te schetsen. Het pakpapier is ook een knipoog naar de delicatessen die hier op de boerderij worden gemaakt van verse melk. Zoals de cheesecake waar Illze gasten graag mee verwent. “Je logeert hier in luxe en comfort, maar we willen gasten tegelijkertijd een ​​authentieke boerderijbeleving geven. We leven hier van het land en proberen dat te doen in harmonie met de natuur, ‘low-impact farming’ dus. Die filosofie zie je ook terug in de langskuur, waar we zoveel mogelijk oude materialen hebben hergebruikt.”

Zoals de originele XXL kroonluchters die hier op twee plekken hangen. Hannes laste hiervoor oude stukken ijzer in een vorm die is geïnspireerd op wijnflessendrogers. De armen zijn gevuld met melkflessen. Wederom een hint naar het bedrijf. “Ik doe veel inspiratie op in woontijdschriften”, vertelt Illze. “Maar ik vind het ook leuk om gewoon te werken met wat er voor handen is. Zo kwam er veel ijzer uit de stal, van oude roosters en hekken. Zonde om daar niets mee te doen. Alleen al omdat ze zo’n lange geschiedenis met zich meedragen. De objecten die zo ontstaan, zijn voor mijn gevoel een soort eerbetoon aan die periode.”

De eettafel bestaat uit vier losse tafels die je makkelijk uit elkaar kunt schuiven, mocht dat nodig zijn. De zelfgemaakte papierrollen aan de wand zijn een knipoog naar de verse waren die op de boerderij worden verkocht, maar nodigen gasten ook uit om te tekenen.

Knusse loungeplek


Om de keuken optisch te scheiden van de woonkamer, schilderde Illze grote zwarte ruiten op de witte vloer. Ook een strategisch geplaatste koffietafel met een grote koperen bloempot markeert de overgang van keuken naar zitkamer. Precies tussen de twee vertrekken staat een houtkachel, zodat gasten in beide zones genieten van de warmte. “De luxe in dit vakantiehuis is de ongelofelijke ruimte. Vandaar de keuze om heel subtiel onderscheid te maken tussen de verschillende zones. Met een grote plant, een kleed op de vloer of een strategisch geplaatst meubelstuk bijvoorbeeld.”

Het hart van de schuur wordt gevormd door de zitkamer. Veel meubelstukken die hier staan, zijn afkomstig uit de boerderij. De geschiedenis ervan gaat soms wel tot vijf generaties terug, zoals een Louis XIV-fauteuil die de eerste generatie hier waarschijnlijk mee naartoe nam. Naast de zitkamer bevindt zich de open slaapkamer, subtiel gescheiden door een grote palm. Hier liet Illze een deel van de zoldervloer intact, zodat een soort entresol ontstaat. Met een houten ladder bereiken gasten de knusse loungeplek hierboven. “Dit huis is in de zomer koel dankzij de hoogte en de dikke muren. In de winter kan het wat fris zijn. De entresol is het dan het warmste plekje in huis.”

Hout bewerkt met aloë vera

Onder de mezzanine bevindt zich de badkamer, de enige ruimte in huis die niet in open verbinding staat met de rest. Hannes maakte hier een semitransparante wand van staal en melkglas. Dankzij het glas blijft het aanzicht licht en ontstaat toch privacy. “Ik wilde hier geen muur bouwen, omdat ik nogal veranderlijk ben”, vertelt Illze. “Op deze manier kan ik de wand makkelijk weghalen, mocht ik ineens een ingeving krijgen.” In de douche liggen platte steentjes op de vloer. Illze zocht ze bij de rivier die dicht bij het huis stroomt en drukte ze eigenhandig in het natte cement.

Aan een stuk hout dat uit de muur steekt, hangen takken van een oude Peruviaanse peperboom op het erf. De originele decoratie vult de ruimte met een frisse geur zodra het warme water stroomt. “Een bos takken geeft deze eenvoudige ruimte iets levendigs. En het vormt de link met alle andere kamers in de Langskuur, waar ik steeds organische en natuurlijke materialen heb verwerkt. Bijzonder is ook het plafond, dat een gebrand uiterlijk heeft. De balken zijn ingewreven met het sap van aloë vera, waardoor ze donker kleuren. “Het is een traditionele methode om hout te verduurzamen in deze regio”, aldus Illze. “Aloë groeit hier in het wild en is makkelijk te gebruiken.”

Beauty’s van buitenvondsten

Via een ommuurde binnenplaats lopen gasten naar een extra suite in de voormalige melkstal, die tevens is verbouwd. Ook hier nam ze de oude functie als vertrekpunt voor originele interieurkeuzes. Zo is het schuifluik voor het raam een knipoog naar de tijd dat schapen hier in- en uitliepen. De wasbakken in de aangrenzende badkamer maakte Hannes uit grof gestort beton. Met het idee dat het troggen zouden kunnen zijn waaruit ooit het vee heeft gedronken. “Ze zijn natuurlijk nieuw, maar toch krijg je het idee dat ze je iets vertellen over de geschiedenis van de stal.” De sfeer in de melkstal is iets landelijker dan in de schuur, mede dankzij het plafond van Spaans riet (Arundo donax) dat in de rivier achter het huis groeit. Een traditioneel onderdeel in veel Kaap-Hollandse boerderijen. De natuurtint komt terug in het grote sisalkleed onder het bed.

Blikvanger is een oude gruttersbak uit de landwinkel van Illze’s vader. Hier werd vroeger het graan in uitgestald. Nu is het een voetstuk voor een antieke vogelkooi en terracottapotten met spekboompjes. Want behalve dierbaar antiek en eigen design brengt Illze overal de natuur in huis. Een paar takken van een olijfboom, doorgeschoten spinazie uit de moestuin en rozen uit de siertuin, die Illze haar ‘happy place’ noemt. En natuurlijk ‘suikerbossies’, Protea’s. Deze nationale bloem van Zuid-Afrika bloeit hier gewoon in het wild. Ook verwerkt Illze allerlei buitenvondsten in het interieur. Zo ligt in de open keukenkast een kunstige bundel nestjes van de wevervogel. “De natuur is hier fantastisch, met al z’n vogels, wilde dieren en eindeloze groene panorama’s. Vandaar dat ik extra ramen heb gemaakt in de schuur. En dat is ook een reden dat ik bloemen, planten en allerlei gevonden schatten in het interieur verwerk. Ze brengen kleur en leven in huis en verbinden buiten met binnen.”

Logeren in de Langskuur?
Een verblijf in de Langskuur (maximaal 4 personen) is te boeken via perfecthideaways.co.za. Kijk voor meer inspiratie op Instagram @langskuur.

CREDITS: TEKST MIRJAM ENZERINK | FOTOGRAFIE WARREN HEATH/BUREAUX | STYLING SVEN ALBERDING/BUREAUX

Seasons Wonen

Heerlijk vanaf je bank binnengluren in inspirerende huizen. Én natuurlijk ideeën opdoen voor je eigen huis. Dat lukt zeker met Seasons Wonen. Naast deze ‘langskuur’ kijken we ook binnen bij deze huizen:

Plus: stoffen bedrukken met blockprints, duurzame bakstenen, shoppingtips & DIY met Vichy-ruit. Pak ‘m dus mee uit het schap of bestel ‘m eenvoudig online via de webshop

Nu in de winkel!

Meer Wonen