Binnenkijken: het interieur van een keramiekboerderij

Marene Hendriksen

22-01-2019 08:10:08

interieur

Over één bord doet keramist Anouk Kramer rustig twee weken. Maar dat is geen straf in haar atelier aan huis. Gevestigd in een houten schuur, bij een oude, schitterend verbouwde stolpboerderij in het Noord-Hollandse Spijkerboor. Haar unieke interieur is een echte inspiratiebron. Redacteur Renate Wilms bracht haar een bezoek. 

Uniek interieur

Ik sta bij keramist Anouk Kramer in haar grote woonkeuken. Terwijl ze koffie schenkt in kopjes uit eigen atelier, vertelt ze: “We kochten deze boerderij in 2000. De laatste verbouwing dateerde uit 1960, en er was weinig authentieks over. Dus stripten we de binnenkant, kochten een enorme partij oud hout en gingen aan de slag.” Zo ontdekte Anouk dat ze nog veel creatiever was dan ze dacht. Ze timmerde, maakte inbouwkasten van oude bouwmaterialen, ontwierp en bakte tegels voor de schouw en mengde zelf verf. “De indeling is nu grotendeels zoals die in een originele stolp uit 1920, al zijn de stallen bij het woonhuis getrokken.” Bijna alles deed ze samen met man Leo, alleen het dak hebben ze laten isoleren en afwerken. interieur interieur

Zelf verf mengen

We maken een rondje door het huis. Aan de voorkant liggen drie kamers op rij: een groene, een zwarte en een witte. “Die groene dankt zijn kleur aan een bijna eeuwoude houten binnenwand. Ik vond dat zo’n bijzondere tint, die mocht blijven. Het was nog lastig om bijpassende verf te vinden voor de rest van de ruimte.” Over de zwarte kamer: “Veel kleuren die in deze regio van origine werden gebruikt, vind ik tuttig. Zwart leek me wel wat.” De verftint mengde ze zelf, van lijnolie en pigment van Verfmolen De Kat. En ja, het resultaat past ook bij de naam van de boerderij: de Zwarte Haan. “Die werkt inspirerend”, vervolgt Anouk, “bijvoorbeeld tot het maken van houtsneden in kastdeuren en het ontwerpen van een tegeltableau voor de schouw.” Deze kamer met houtkachel, betegelde schouw en grote kroonluchter bevindt zich op de plek waar vroeger de opkamer was. Een fijne plek waar de familie vooral ’s winters graag zit. Van de zwarte kamer lopen we door de witte kamer – die dienst doet als kantoor – naar de gang. interieur interieur  interieur

Klokken verzamelen

“Dit was de ‘lange regel’, waar de koeien stonden.” Er hangt een enorme verzameling borden aan de wand, zo’n veertig stuks. “De jaarborden van onze dochters Pipilotti, Riva en Lieve. Sinds hun geboorte maak ik voor alle drie elk jaar een bord. De afbeeldingen erop vertellen hun levensverhaal. Het plan is om dit tot hun achttiende verjaardag te blijven doen.” Ook in de rest van het huis staat of hangt overal werk van Anouk. Vazen, kannen, schalen, kopjes en lepels. Maar wie goed kijkt, ontdekt meer verzamelingen: Zweeds antiek en klokken. “Mijn ouders verzamelden klokken. De Engelse op kantoor kregen we van hen. De Chinoise in de zwarte kamer en de andere grote klok – die naast de piano, in de woonkeuken – vonden we in Zweden. Mijn ouders en ik hebben veel door Scandinavië gevaren. Op een gegeven moment ben ik met Leo Zweeds antiek gaan verzamelen, met het doel dat hier te verkopen. Maar dat is een vak apart en toch niet helemaal ons ding”, voegt ze er lachend aan toe. interieur interieur

Alles met de hand gemaakt

Via de aanbouw lopen we door de tuin naar haar atelier. “Dat ‘klompenhos’ is een enorme aanwinst, zo blaast de zuidwestenwind niet langer via de gang ons huis in.” Haar werkplek is in een grote houten schuur. Behalve haar oven, draaischijf en voorraad zwarte klei staat overal servies. In stellingkasten, op planken en kasten – hoog opgetast, deels af, deels wachtend op een volgende stap in haar ambachtelijke productieproces. “Mallen gebruik ik niet, ik draai alles met de hand. Dat vind ik het mooie van mijn werk, dat je letterlijk mijn hand erin ziet –dat is mijn handschrift. Sommige collega’s draaien hun servies af, wat betekent dat je het helemaal glad maakt. Die stap sla ik over: ik maak alleen de onderkant glad – wel zo praktisch.” Feitelijk is Anouks werkwijze de ouderwetse manier. Klanten vragen haar ook weleens: ‘Is dit servies antiek?’ Nee, het is handgemaakt aardewerk. interieur interieur Kijk voor meer informatie op anoukkramer.com. TEKST RENATE WILMS | FOTOGRAFIE JAN LUIJK

Lees ook:

Binnenkijken in de Watermolen  Het Ruyterhuis  Logeren in B&B de Smokkelmolen 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Nu in de winkel!


Meer Binnenkijken