La Scuola – Bijzondere B&B in Italië

Anne Bonthuis

18 april 2018

La Scuola

Oudleerlingen zijn zo enthousiast over hun tot B&B verbouwde dorpsschool dat ze de gasten van La Scuola spontaan trakteren op grappige anekdotes uit hun jeugd. De restauratie van het Italiaanse schooltje – ingericht met vintage schoolspullen, designstoelen en antieke kasten – is dan ook eersteklas.

La Scuola

“Op een heldere dag zie je in de verte zelfs Venetië liggen.” De Italiaanse Valeria Carfora – kleine vrouw, korte bruine bob, aanstekelijke lach – staat naast de klokkentoren voor haar B&B La Scuola. Ze staart dromerig naar de uitgestrekte groene heuvels, bezaaid met oranje huisjes, die samen met de blauwe wolkenlucht de perfecte ansichtkaart vormen. “Wat je ziet, is de provincie Vicenza in de Noord-Italiaanse regio Veneto, het achterland van Venetië”, legt ze uit. “Het plateau waarop we nu staan, negenhonderd meter boven zeeniveau, hoort bij het bergdorp Lusiana.”

Hoe het begon

Precies op deze plek stond ze vijf jaar geleden met haar man Marco Baldantijdens een romantisch uitje. Toen ze zich omdraaiden werd hun aandacht getrokken door een oud gebouw aan de overkant van de weg met een te-koop-bord in de tuin. “Het viel op, omdat het eleganter was dan de landelijke huizen in de omgeving. Op de muur stond ‘uola’. De andere letters waren weggevaagd. Een buurvrouw wist ons te vertellen dat het een dorpsschool was, gebouwd in de jaren twintig en verkocht als woonhuis in de jaren zestig. Het paste perfect bij onze droom om ooit een B&B te beginnen.”

Nog een springbok nodig?

Twee weken later was de koop beklonken en kon het grote avontuur beginnen. Valeria nam zonder aarzelen ontslag als grafisch ontwerper en stortte zich op de verbouwing en inrichting. In de weekends bijgestaan door Marco. “Ik wilde eerst een romantische Franse stijl, maar toen ik dagelijks in het gebouw was, begon de geschiedenis steeds meer te leven. Mensen uit het dorp kwamen vaak naar de vorderingen kijken en vertelden dan grappige anekdotes over hun schooltijd. Ze waren heel trots op deze plek. Daarom besloot ik de historie te gebruiken om ons gastenverblijf extra bijzonder te maken.”

Vintage stijl

Ze gaf elke kamer een eigen schoolthema, zoals ‘de lerarenkamer’ en ‘de wetenschapskamer’, en struinde vlooienmarkten af voor mooie vintage schoolspullen. Van krijtborden tot oude naaimachines en schoolboeken. “Toen mensen van ons plan hoorden, werden we regelmatig gebeld: ‘Nog een springbok nodig? Of een typemachine?’ Ik had er veel lol in om al die spullen te verzamelen en een ontwerp voor de inrichting te maken. Als kind wilde ik interieurontwerper worden en die passie kwam helemaal terug.”

Muur als krijtbord

In haar ontwerp combineerde ze vintage meubels en schoolspullen met moderne en industriële elementen. Ze koos voor ijzeren trappen en stalen retro stoelen van het Franse designmerk Les Gambettes, maar ook voor antieke houten stoelen, tafels en kasten. “Ik heb veel meubels en muren pastelkleuren gegeven. Ondanks het schoolthema wilde ik een vrolijke en huiselijke sfeer creëren. Daarom hebben we in de eetkeuken ook een houtkachel en een oranje koelkast geplaatst. Door de wand van schoolbordverf blijft de uitstraling toch heel schools.”

Brunch onder de lindebomen

Haar favoriete plek is overigens niet in de oude school zelf, maar buiten op de binnenplaats. Daar ontmoet Valeria regelmatig dorpsgenoten. Waren zij aanvankelijk nog een beetje wantrouwend (‘wat doen die gekke buitenstaanders hier?’), nu zijn ze apetrots op La Scuola. “Jarenlang zat een bejaarde man met een wandelstok dagelijks als een soort portier op het bankje voor ons hek. Hij vertelde de gasten in geuren en kleuren over zijn schooltijd. In dialect, dus niemand verstond hem, maar het enthousiasme straalde er vanaf.”

Op de gekleurde zitjes onder de lindebomen genieten gasten elke dag van het schitterende uitzicht en de uitgebreide brunch met lokale producten van het seizoen. “We mogen geen bed and breakfast heten, omdat we hier niet wonen. Daarom heb ik er bed and brunch van gemaakt. Bij ons mag je zo vroeg en zo laat ontbijten als je wilt. Onze Nederlandse gasten eten zelfs in de winter buiten. En ’s avonds kijken ze onder een dekentje met een grappa naar de zee van lichtjes.”

Logeren in B&B La Scuola?

Het gastenverblijf van Valeria en Marco ligt in Lusiana, op het Altopiano dei Sette Comuni (het plateau van zeven dorpen), tussen Bassano del Grappa en Asiago. In het dorpscentrum zijn veel restaurants en wordt elke zondag een streekmarkt gehouden. La Scuola heeft vijf gastenkamers met badkamer, waarvan twee geschikt voor gezinnen, en een gemeenschappelijke eetkeuken. Meer weten? Kijk op locandalascuola.com.

Tekst Anne Bonthuis | Fotografie Stefano Scatà

Lees ook…

Rivierhuis aan de Roer Groene hotspots in Gent Favoriete logeeradressen champagnestreek BewarenBewarenBewarenBewaren BewarenBewaren BewarenBewaren BewarenBewaren BewarenBewaren

WORD ABONNEE

Recente editie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Meer Logeeradressen